Hâmid Aytaç

Türk hat sanatının 20. yüzyıldaki zirve isimlerinden biri olan Hâmid Aytaç’ın mufassâl terceme-i hâli, çok daha fazla sayıda eser vermiş olduğu aklâm-ı sitte hattatları meyânında zikredilmişti. Ancak hüsn-i hattın her kaleminde olduğu gibi, hatt-ı ta’likte de üstâd seviyesinde olduğu ve bir hayli âsâra imza atmış olduğundan, ta’lik hattatları bâbında da kendisine bir başlık açmayı muvâfık gördük. Diğer bâbda zikredildiği gibi, türlü fende ve bilhassa hüsn-i hatta emsâlsiz bir kabiliyete sahip olan Hâmid Aytaç, tahsîl için gittiği İstanbul’da bu alandaki yeteneğini tekemmüle eriştirmek için devrin önde gelen hattatlarıyla irtibâta geçmiş idi. Bunlar arasında hatt-ı ta’likin yaşayan en büyük isimlerinden biri olan Necmeddîn Okyay da vardı.

ismail orman-hattatlar sofası
Hamid Aytaç’ın Celi Ta’lik Beyiti

Kendisinden istifâde ederek ta’likin dekayıkına vâkıf olmaya çalışan Hâmid Aytaç, hayat gâ’ilesi nedeniyle Osmanlı hat geleneğinde bir meşk alma şansı bulamamış, sadece müzâkere ile yetinmişti. Ancak, istidâdındaki yetenek sâyesinde kısa zamanda kendisini bu sahada da yetiştirmiş ve her ne kadar mücâz olamamışsa da, hocasının takdîrini kazanmayı başarmıştı.

ismail orman-hattatlar sofası
Hamid Aytaç’ın Celi Ta’lik Levhası: “İyya Kenabüdü ve İyya Kenesta’in”

Binlerle ifâde edilebilecek sayıda âsâra imza atmış olduğu hatt-ı ta’likte genellikle hocası Necmeddîn Okyay’ın çizgisini takip etmeyi tercih etmiş olan Hâmid Aytaç‘ın, yer yer Yesârî Mehmed Es’ad Efendi’nin tarzına yaklaştığı da gözlerden kaçmaz. Genellikle levhâlarda hadis ve evrâdlar ile türkçe ve farsça ebyâtta kullandığı ta’likle, bazı mezartaşı yazılarını da yazdığı görülmekteyse de, dînî yapılarda hiç kullanmamıştır.

ismail orman hattatlar sofası
Bir Mezartaşındaki Celi Ta’lik Besmelesi

Hocası Necmeddin Okyay’ın varlığı sebebiyle bu sahada öğrenci yetiştirmemiş olan Hâmid Aytaç, ortaya koyduğu bî-nâzir âsâr ile harf inkılabı ile inkırâza uğrayan Osmanlı hat sanatı geleneğinin bugünkü nesillere ulaştırılmasında büyük hizmetlerde bulunmuş olduğu gibi, hatt-ı ta’likle de müstesna eserler vücuda getirerek, Türk hat sanatı tarihinde mümtâz bir mevki elde etmiştir.  

 

 

Kaynakça

Son Hattatlar, ss. 122-124; Türk Hattatları, ss. 267-268; YazıcıMeşhur Hattatlar, ss. 233-237; DİA, IV, ss. 287-289; Hat Sanatı Tarihi, ss. 100-101, 128-129, 186.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s