Ta’lik Hattatları

İran’da ortaya çıkarak, İmad-ı Haseni’nin elinde tekemmüle ulaşmış olan hatt-ı ta’lik, Osmanlı hat sanatında da bir hayli rağbet görmüş ve tekemmülü için sarf-ı gayret gösterilmiştir. Böylelikle İran’a özgü bir yazı türü olan ta’lik, Türk zevkiyle harmanlanmış yepyeni bir şekle bürünmüş ve bundan tefrik için “nesta’lik” olarak adlandırılmıştır.

Bab-ı Meşihat tarafından resmi yazı türü olarak tahsis edilmesi nedeniyle bilhassa ilmiye sınıfı mensupları arasında yaygınlaşmış olan hatt-ı ta’lik, XVII. yüzyıldan itibaren mimaride yaygın bir kullanım alanı bulmuş ve buna bağlı olarak sanatsal yazı türleri arasında yerini almıştır.

Özellikle XVIII. yüzyıl, Türk tarzı ta’lik hattının tesisinde önemli bir dönüm noktası olmuş ve bu dönüşüm aklam-ı sittede ibraz-ı maharet eylemiş hattatların da bu yazı türüne rağbet göstermesine neden olmuştur.

ismail orman hattatlar sofası
Hamid Aytaç’ın Bir Mezartaşındaki Celi Ta’lik Besmelesi

Abdülbaki Arif Efendi

Abdülfettâh Efendi

Alî Haydar Bey

Çarşambalı Arif Bey

Derviş Abdî

Durmuşzade Ahmed Efendi

Hamid Aytaç

Kazasker Mustafa İzzet Efendi

Mustafa Râkım Efendi

Sâmî Efendi

Siyahi Ahmed Efendi

Yesârî Mehmed Es’ad Efendi

Yesârîzâde Mustafa İzzet Efendi

 

Ta’lik Hattatlarının Eserlerini Bulabileceğiniz Galerimize Ulaşmak İçin Tıklayınız

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s