Abdullah Amâsî

Şeyh Hamdullah’ın akrabasından ve hattâtînden Celâl Amâsî’nin oğlu olduğu bilinen Abdullah Amâsî’nin hayatına dâ’ir, Amasyalı olduğu ve hüsn-i hattı babasından meşkederek icâzet almış olduğu dışında fazla bilgi bulunmamaktadır. Şehzâdelik zamanından aşinâ olduğu Sultan Bâyezid Hân-ı Velî’nin daveti üzerine göçmüş olduğu İstanbul’da, tesbit edilebilen son eserinin tarihine istinâden H. 924/M. 1518 senesinden sonra vefât etmiş olan Abdullah Amâsî’nin, sofî-meşreb olup ömrünü çile ile geçirdiği ve vefâtında seksen yaşlarında olduğu menkûldür.

Hemen hemen akrân olmalarına bakılırsa, muhtemelen Şeyh Hamdullah ile birlikte yetişmiş olan Abdullah Amâsî, başlarda Yâkût tarzında yazmış olan babasının yolunda ilerlemişse de, bilahâre kendine has bir şîve oluşturmayı tercih etmiştir. Buna mukabil şîvesi Şeyh Hamdullah’ın üslûbu karşısında tutunamamıştır. Öte yandan Şeyh Hamdullah’ın oğlu Mustafa Dede’nin ondan hüsn-i hat dersleri almış olması ilgi çekicidir.

Topkapı Sarayı Müzesi’nde nesihle yazmış olduğu Mevlîd-i Şerîf’i(Y. 172), Hazret-i Alî’nin Oğlu Hüseyn’e Vasiyyeti(Y. 946), H. 924/M. 1518 tarihli kıt‘ası ve Kanunî Sultân Süleyman Hân için yazdığı H. 930/M. 1523-1524 tarihli Kur‘an-ı Kerîm’i bulunan Abdullah Amâsî’nin Türk ve İslam Eserleri Müzesi’nde tarihsiz murakka’ı, Ayverdi Koleksiyonu’nda da yine tarihsiz meşk murakka’ı vardır.

 

 

Kaynakça

Menâkıb-ı Hünerverân, s. 54; Gülzâr-ı Savâb, s. 54; Devhatü’l-küttâb, s. 82; Tuhfe-i Hattâtîn, s. 189; Hat ü Hattâtân, s. 82; Mizânü’l-hat, ss. 78; Fatih Devri Hattatları ve Hat Sanatı, ss. 9-12; DİA, I, s. 84; Türk Hattatları, s. 48; Hat Sanatı Tarihi, s. 34; Osmanlılar Ansiklopedisi, I, ss. 8-9.

 

İsmail Orman, 1 ağustos 2016