Yazıyı Tersim Eden Hattat: Mustafa Râkım Efendi

Türk hat sanatında celî kaleminin tartışmasız en önemli ismi olan Mustafa Râkım Efendi, eslâfı, mu’asırı ve ahlâfı olan Türk hattatları içinde misli bulunmayan bir üstâd-ı âli-şân idi. Bilhassa üstün ressamlık meziyeti sâyesinde Hâfız Osman’ın sülüslerini ta’dil ederek, yeni bir zarâfete büründürdüğü harflerle, bugün dahi hâkim olan üslûbu oluşturmuştu. Üslubunda ağabeyi İsmâ’il Zühdî Efendi’nin tesirini yadsımak da mümkün değildir.

 

mustafa-rakim1-hattatlar-sofasi
Mustafa Râkım Efendi’nin “Râkımü’l-müderris” İmzalı “Rabbiyesir” Levhası

Sikke-i hümâyûn ressamlığına ta’yin olunarak tuğray-ı hümâyûnun tanzîmine me’mur edilmiş olan Mustafa Rakım Efendi, uzun müddet çalıştığı bu sahada da tebeddüle muvaffak olmuş ve harflerin şekli ile terkibde adeta bir devrim yaparak, Sultan Mahmud Han-ı Sani için tertib eylediği tuğra ile “ol sultana sikke değiştirtdiği” gibi, Osmanlı İmparatorluğu’nun sonuna kadar kullanılacak olan tuğra formunu ortaya çıkarmıştı. 

 

 

 

mustafa-rakim7-hattatlar-sofasi
Mustafa Râkım Efendi’nin Sultan Mahmud Tuğrası

 

Kendisi de başarılı bir hattat olan Sultan II. Mahmud’un sohbetinde bulunan ve iltifatına nâ’il olan Mustafa Râkım Efendi’nin mufassal terceme-i hali ile Türk hat san’atında çığır açmış olan eserlerini görmek için tıklayın

 

 

İsmail Orman

3 mart 2016   

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s